سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 62409
کل یادداشتها ها : 89
خبر مایه


در این مقاله قرار است در رابطه با موضوع رنگ برند و بررسی تاثیر هر یک از رنگها بر جلب مشتری و احساس شکل گرفته در ذهن او مطالبی را عنوان کنیم. امید است با مطالعه‌ این متن پاسخ سوالات خود را در زمینه‌ی رنگ ها و فلسفه‌ی آنها دریافت نمایید

 

اهمیت رنگ برند

انتخاب لوگوی مناسب برای هر کسب و کاری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که طبق تحقیقات تصاویر مانایی بیشتری در ذهن دارند و به راحت تر به ثبت می‌رسند. عامل دیگری که سبب شکل گیری هویت برند در ذهن مشتری می‌شود رنگ برند است. رنگی که برای برند خود برمیگزینید باید در تمام جزئیات محل کار و محصول شما رویت شود. انتخاب یک رنگ مخصوص و به کار بردن آن در لباس پرسنل، لوگوی شرکت، بسته بندی محصول و محیط کار سبب ایجاد اتحاد و یکپارچگی تمام اجزا با هم می‌شود و به نوعی شکل دهنده‌ی هویت برند است.


این مطلب میتونه برات مفبد باشه!هویت برند چیست ؟

شناخت روانشناسی رنگ ها و تاثیر هر رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است. بعضا دیده شده اکثر برندهای مطرح به دلیل عدم دقت به هنگام انتخاب رنگ برند پس از مدتی که نتیجه‌ی مطلوب دریافت نکردند تصمیم به ریبرندینگ و یا ریدیزاینیگ برند می‌زنند. پس توصیه می‌شود با اطلاعات کامل از تاثیر هر رنگ دست به انتخاب رنگ برند بزنید.

اهمیت رنگ برند

روانشناسی رنگها

هر رنگی بسته به گرمی و سردی احساسات خاصی را در انسان ایجاد می‌کند. ممکن است فردی با دیدن رنگ سبز یاد بیماری و یا درد بیافتد درحالی که فردی دیگر به یاد امید و سلامتی بیافتد و حسی مثبت در او شکل گیرد. پس می توان گفت یک قانون کلی برای شناسایی تاثیر رنگها بر افراد مختلف وجود ندارد چرا که هرکس بسته به روحیات خود پیام‌های مختلفی از رنگها دریافت می‌کند. اما تحقیقات صورت گرفته توسط روانشناسان ثابت کرده است که اغلب انسان‌ها اگر در شرایط عادی باشند همگی از یک الگوی خاص به هنگام دریافت پیام رنگها پیروی می‌کنند. در ادامه به توضیح و تشریح برخی از احساسات مثبت و یا منفی که به هنگام مشاهده‌ی رنگها دریافت می‌شود صحبت خواهیم کرد.

رنگ قرمز

یکی از مهم‌ترین احساساتی که به هنگام دیدن رنگ قرمز در انسان شکل می‌گیرد، هیجان و تحرک است. بسیاری از متخصصان حوزه‌ی تحقیقات توصیه می‌کنند از این رنگ در کمپین‌های تبلیغاتی و یا بازی‌ها و مسابقات چالش برانگیز استفاده نمایند. تبلیغات‌هایی که به صورت تیزینگ و اوپنینگ به اجرا درمی‌آیند نیز می‌توانند با بهره‌گیری از رنگ قرمز توجه قشر زیادی از مخاطبان را به خود جلب کنند. از دیگر احساسات مثبتی که با دیدن رنگ قرمز در انسان شکل می‌‎گیرد حس قدرت و بزرگی است. همچنین پزشکان تغذیه معتقد اند این رنگ میزان اشتهای فرد را افزایش می‌دهد. از همین رو میبینیم که بسیاری از برند های مواد غذایی از رنگ قرمز در برند خود استفاده کرده اند.

به طور مثال برند مک دونالد و کوکاکولا هر در انتخاب رنگ برند، قرمز را برگزیده اند. دلیل دیگری که باعث شد این کمپانی‌های بزرگ از رنگ قرمز استفاده کنند، القا شدن حس سرعت و هیجان به انسان است. در یک ساندویچ فروشی به نفع فروشنده است که خریدار هرچه سریعتر غذای خود را بخورد و محل را ترک کند، از همین رو در و دیوار فروشگاه های مک دونالد با رنگ قرمز پوشیده شده است.

رنگ قرمز به دلیل تحریک عصبی میزان تمرکز را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود در محل کار که نیاز به تمرکز و دقت بسیاری است از این رنگ کمتر استفاده گردد. در رنگ دیوار های یک کلاس درسی نیز بهتر است از قرمز استفاده نگردد تا میزان هواس پرتی به حداقل برسد. رنگ قرمز احساسات منفی دیگری همچون خطر، درد و خشم را نیز به ذهن انسان متبادر می‌سازد.

انتخاب رنگ مناسب برای برند

رنگ زرد

در روانشناسی رنگها در رابطه با رنگ زرد، عنوان شده است که این رنگ سبب القای حس شادی و شادمانی به انسان می‌شود. اما اگر به صورت گسترده و در مقیاس زیاد از این رنگ استفاده شود احساس تشویش و اضطراب را در فرد ایجاد می‌کند. این رنگ سبب القای اعتماد به نفس به افراد می‌شود. رنگ زرد در مواردی که نیاز است افراد احتیاط کنند و محتاطانه تر رفتار کنند نیز دیده می‌شود. به طور مثال در کنار ایستگاه مترو و یا بر روی برخی بسته بندی داروها.

رنگ نارنجی

رنگ برند

این رنگ از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد ایجاد میشود و همچون رنگ قرمز سبب القای احساساتی همچون شور و نشاط و انرژی در انسان می‌گردد. این رنگ احساس ارزشمندی را به مخاطبان القا می‌کنند به همین دلیل توصیه می‌شود برای طراحی برچسب قیمت محصولات از این رنگ کمک بگیرید. رنگ نارنجی حس اعتماد را قوی تر می‌سازد و برخی برندها که نیاز به جلب اعتماد مخاطب دارند از آن بهره می‌گیرند. به طور مثال شرکت FIDEX که یک شرکت پست است از رنگ نارنجی در برند خود استفاده نموده است. اینستاگرام که یک شبکه‌ ارتباط جمعی است در رنگ برند خود از طیف قرمز و نارنجی استفاده نموده است و دلیل آن هم نیز القای حس شادابی، نشاط و هیجان است.

رنگ آبی

این رنگ نماد اعتماد و امنیت است. مشاهده‌ این رنگ سبب رفع خستگی و اضطراب است و به نوعی آرامشبخش است. این رنگ در برندهای مطرحی همچون فیسبوک، تلگرام، لینکدین، توییتر و بسیاری از شبکه‌های ارتباط جمعی دیگر استفاده می‌گردد. دلیل آن هم القای حس امنیت و اعتماد است و که در ذهن کاربران ایجاد می‌شود. از طرفی چون اکثر افراد در زمان استراحت خود از این شبکه‌ها استفاده می‎‌کنند به نوعی سبب از بین رفتن حس رخوت و خستگی است. اکثر شرکت‌های بیمه نیز رنگ آبی را به عنوان رنگ برند خود انتخاب می‌کنند.
ترکیب رنگ آبی و سبز رنگ فیروزه‌ای را ایجاد می‌کنند و نمایانگر خلاقیت و تنوع است. در فضاهای استارتاپی از این رنگ بسیار استفاده میگردد.

رنگ سبز

این رنگ زمانی که وارد سلول های شبکیه‌ی چشم می‌شود، بدون هیچ گونه تنظیمی به مغز فرستاده می‌شود. به دلیل سهولت در دریافت این رنگ، حس آرامش و راحتی به هنگام مشاهده‌ی آن به انسان القا می‌شود. این رنگ، رنگ طبیعت و سرزندگی است و سبب ایجاد حس سلامتی و تندرستی است. از همین رو اکثر داوخانه‌ها و برندهای داروسازی از رنگ سبز را به عنوان رنگ غالب برند خود برمیگزینند. اسنپ نیز با به کارگیری این رنگ در انتخاب رنگ برند خود سبب القای حس امنیت و آرامش به مسافران خود می‌شود.

اگر توجه کرده باشید در صفحات فرود اکثر وبسایت‌ها دکمه‌ی خرید و پرداخت هزینه به رنگ سبز طراحی شده است چرا که این رنگ اولین رنگی است که در صفحه دیده خواهد شد و مخاطب ترغیب به فشردن آن می‌شود. دلیل علمی دیگری هم که وجود دارد این است که رنگ سبز نماد عملیات مالی و پولی است و مشتری به راحتی با دیدن آن به یاد پول خواهد افتاد.

تاثیر رنگ‌های خاکستری و تیره

رنگ‌های تیره و خاکستری، جزء رنگ‌های رسمی تر به حساب می‌‌آیند. به همین دلیل در یونیفرم های کارمندان اداره‌جات از آن استفاده می‌گردد. برند اپل نیز با استفاده از این رنگ در طراحی لوگوی خود قصد دارد حس خاص بودن و تک بودن را به مخاطب القا کند. این رنگ توسط سلولهای چشم به سرعت قابل تشخیص نیست و ممکن است دیده نشود. از همین رو توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از آن استفاده نکنید اما در صورت تمایل می‌توانید آن را در کنار رنگهای بنفش و زرد قرار دهید تا ترکیب دلنشین تری حاصل گردد.

نحوه‌ انتخاب رنگ مناسب برای برند

برای انتخاب رنگ برند توصیه می‌شود از یک متخصص گرافیک که آشنا با تاثیرات رنگهاست مشاوره بگیرید. هر کسب و کاری بسته به ذائقه و سلیقه‌ی جامعه‌ی هدف خود می‌بایست برای انتخاب رنگ برند خود از تلفیق حداقل دو رنگ کمک بگیرد چراکه کنار هم قرار گرفتن رنگها تاثیر آنها را بیشتر می‌کند. این دو رنگ هم می‌توانند خاصیت تضاد باهم داشته باشند و هم می‌توانند یکدیگر را کامل کنند. همه‌ی این موارد به هدف شما و نیاز جامعه‌ی هدف بستگی دارد.

یکی از وبسایت های مطرح برای اینکه به راحتی بتوانید رنگها را با هم ترکیب کرده و نتیجه‌ی حاصله را مشاهده کنید، سایت paletton.com است. بعد از انتخاب رنگ برند هویت بصری برند خود را بر اساس رنگ انتخابی شکل دهید و سعی کنید ردپایی از یک تم واحد در تمام جزئیات مربوط به کار شما یافت شود.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ